18 svar till “” 362 : Ätbar (302/365) ”

  1. Nja, jag skulle inte ge mig på det. Jag plockar endast vanlig kantarell, inte trattkantarell, inte Karl Johanssvamp, inte smörsopp, inte stolt fjällskivling fast jag känner igen dem. För tänk OM jag skulle ta fel ändå.

    Gillad av 1 person

  2. Tycker det är rogivande att gå i skogen och plocka svamp men då blir det kantareller för de är de enda jag känner igen 😀 Fast här på Malta finns varken skog eller svamp 😦 En toppenfin bild på ”dina” svampar med fina samstämda naturliga färger.

    Gillad av 1 person

  3. Svampar med bruna skivor ska man inte äta har jag fått lära mig, så den ska man nog inte smaka på!! Jag plockar bara gula kantareller för att vara på den säkra sidan… Härlig höstkänsla i din bild! 🙂

    Gillad av 1 person

  4. Har varit sjuk och inte orkat med att kommentera, men nu är jag på bättringsvägen och kan ju bara inte låta bli när du bjuder på en så vacker svampbild 🙂
    Den här svampen är en av de ca. 6-7 arterna honungsskivling som finns i vårt land. Ingen av dem räknas numer som matsvamp, då den anses alldeles för hårdsmält för våra magar. I gamla svampböcker står den som ätlig och god och en del tycker att man kan koka fin svampbuljong på den … jag har inte provat.
    I det stadiet ”dina” svampar är så skulle de ändå inte rekommenderas som matsvamp – bäst före verkar passerat 🙂

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar